Saturday, February 28, 2009

bermula bulan baru...

selamat bersua kembali....

Pejam celik, pejam celik dah masuk bulan baru. Rasa sekejap sangat masa berlalu, banyak perkara yang tak dapat dilaksanakan sebaiknya. Urusan jemaah pun banyak yang ketinggalan, semuanya silap diri sendiri kerana tidak pandai menguruskan masa dengan baik. Kadang-kadang masa 24jam rasa tak cukup buat diri sendiri memandangkan banyak perkara yang masih tertangguh lagi. Kalau nak cerita bab studi ni, bulan ni la bulan pecutan bagi aku, setiap minggu jurnal mesti dihantar, quiz yang boleh dikatakan hampir tiap2 minggu ada dan assignment yang berbaki 3 sekarang ini yang perlu segera dibuat. Walaupun semester ini aku hanya mengambil 16.5 tetapi banyaknya kerja diri sendiri jela yang tahu. Mid term pun xhabis lagi, ada berbaki 2 lagi memandangkan 2subjek yang aku ambil iaitu Political thought 2 (sememangnya lect yg ajar ni tersangat la "neutral" dlm erti kata lain) dan subjek management ada 2 kali midterm, jadi kene bekerja keras sikit untuk mendapat gred yang elok. Kadang-kadang tergelak sendiri bila rumate aku selalu perli2 slogan yg aku selalu tulis di meja tulisku
"Toward achieving dean list", slogan ni sebenarnya pemangkin semangat aku untuk lebih beriltizam dengan study, setiap sem slogan tu mesti berubah-ubah.Untuk sem ni "strive for excellent", azam memang kuat untuk cemerlang dalam studi tapi bila nilai balik diri sendiri, dah cukup ke berusaha, kene tepuk dada tanya hati & iman...ok la, apepun esok aku akan berdepan dengan paper poli thought, banyak thinkers yang kene studi antaranya, Shah Waliullah, karl Marx, Russeau, Jamaluddin Al- Afghani dan Hegel.Jadi, doakanlah agar dipermudahkan esok..

Selain studi, sepanjang bulan 2 sempat jugalah aku join beberapa program dan melaksanakan beberapa amanah yang diberi walaupun hanya sekelumit kuman..semoga bulan 3 ni aku akan lebih bersemangat melaksanakan tugas-tugas dunia dan bersedia menghadapi peperiksaan akhir semester yang bakal tiba tak lama lagi..ikutilah(kalo nak ikutilah..) rentetan hidup aku sepanjang bulan februari yang sempat aku catitkan...

~ aku sempat join program Mahallah, lawan bowling interblock..alhamdulilah, block
aku dapat no 2&3.Masa ni betol-betol nak release tension stadi, kebetulan ada
program,aku follow jelah~


ini gambar masa aku join marching masa Sport Carnival, walaupun kalah, kitorang
masih lagi semangat & bertkad nak rampas balik title juara selama 7thn berturut-turut pada masa akan datang.


gambar ni pulak masa lawan handball (percubaan pertama) takde rezeki, kalah gak, tapi ada jek yang offer main untuk MASUM, kalau ikut hati nak jek, tapi bile fikir banyk komitmen lain, terpaksa lupakan jelah..



Dalam pada sibuk-sibuk tu, aku sempatlah sambut bufday rumate aku, Ainur&Najwa.Dorang ni kemba. Aku suke tengok dorang ni, ke mana2 pun berdua,tetibe rasa nak ada kemba lak(berangan jek lebih), happening duduk ngan dorang ni selalu wat aku terhibur dengan ragam diaorang ni.hehe.
Aku ngan Nadzi punyalah bersusah payah nak dapatkan kete semata-mata nak beli kek dia orang ni..huhu..akhirnya, kitorang beli kat Giant.last kedai yang bukak.Nasib baik ada...




ni antara gambar yang sempat aku rakam kat Sek Tanjung Gahai, Pahang. Aku sebenarnya menanti-nanti lagi gmbar denganMak& Ayah angkat aku dari slh sorang adik2 Matrik Pj(Kiwar, cepatla emailkan kat akak huhu..), byk pengalaman menarik kat sini antaranya cuba tgk budak yg nangis sebelah kanan tu, nama dia firdaus,dia ni bijak budaknya, selalu berpatisipasi dalam LDK. Masa ni tengah muhasabah,tu yg die sakan menangis tu..xsampai hati pulak tgk adik-adik ni menangis. Masa habis pgram, dia ada bagi aku surat, terharu sangat baca ayat yg dia tulis,rasa rindu kat adik-adik ni. Dengar kata, pgrm ni akan ada susulan, aku takkan lepaskan peluang nak jumpa dorang..nak naik boya jugak..huhu..



selain berprogram, aku sempat gak luangkan masa menghadiri usrah hewi dan jilsah walaupun x selalu datang(ada excuse letter yea;), sempatlah jumpa dengan mantan-mantan hewi dan masa ni kitorang berjilsah dengan kak Akie. Pengisian tentang adab dengan sahabat.Walaupun
ringkas, tapi insyaAllah, bermanfaat.




ni gambar sampingan jek,dah lama tak naik basikal,pinjam basikal chesu(time kasih chesu).Masa ni, adik-adik kpij nilai dan pj datang, jadi, kitorang pun bawak la jelajah satu UIA, konon nak mkn kat luar UIA, tapi last-last Cafe Hs jugak jadi pilihan.hehe.apepun, terima kasih pada semua wat terlibat secara lansung dan tak lansung.




yang ni sebenarnya gambar iftar batch sem lepas, gambar sem ni xdapat lagi.Em bile cite pasal batch ni akulah antara orang-orang yang tak selalu bersama kengkawan se'batch' aku, bukan sebab ape, sebab mungkin dulu aku bukan pimpinan matrik jadi, ke'seganan' tu ada lagi, tapi tu dulu, sekarang dah lain, da boleh masuk da dengan dorang ni. em, apepun, buat sahabat-sahabat se'batch', ayuh kita terus memperkasa batch kita supaya ukuwwah kita berkekalan selamanya..
sayang kat korang semua..

ada lagi program yang aku sertai sepanjang bulan februari, usrah KPIJ dan usrah pimpinan antara seakan perkara wajib untuk aku hadiri(tapi banyak kali jugak miss), kesemua yang aku lakukan atas kehendak sendiri untuk menambahbaikkan diri sendiri dan moga jalan yang aku pilih ini merupakan jalan yang terbaik untuk aku terus bertatih dalam mendepani mehnah&tribulasi dunia.InsyaALLAH..

Family pulak- em, parents aku dah dua kali turun KL, sempatlah jumpa dan luangkan masa sedikit dengan dorang. Abah pun dah bertambah sihat, kedua-dua adik aku yang lelaki dah pun memilih haluan masing-masing. Hakim sekarang ni dah praktikal di JKR Mersing, Amin pula sekarang ni menuntut di Politeknik Semambu dalam bidang Automotif. Yang lain, masih lagi dengan kehidupan sendiri dan semoga semuanya selalu berada dalam Rahmat Allah.
(tak sabar nak jadi makcik,nak ada anak buah,bile yea???huhu..)
~ Inilah serba sedikit rentetan hidup aku di Kampus UIA,taman ilmu dan budi. Semoga aku terus dapat membina kekuatan di Universiti ini,InsyaALLAH...

1 comment:

FadBaha said...

kak balqis..chaiyok2..=)