Tuesday, June 30, 2009

5 prinsip ukuwwah- siri 2

hari ke-2 di Masjid Bagan, Rengit, BP

Seawal pagi lagi kami berkumpul di Masjid Bagan untuk menanti kehadiran masyarakat kampung bagi Kursus Pengurusan Jenazah, Aku, michi dan Kak Sara ditugaskan untuk menjaga bahagian pendaftaran. Alhamdulilah, penyertaan sekitar 30 lebih. Program ini merupakan anjuran KPIJ dan anjuran bersama Jabatan Agama Batu Pahat dan Masjid Bagan, Rengit. Sesi pertama, dimulakan dengan penerangan tentang kematian dan pengurusan jenazah secara teori, di bentangkan oleh Ustaz Azizan dengan lagak seorang anak jawa yang terkadang diselitkan bahasa-bahasa jawa yang sememangnya aku tak faham.hee~ kemudian, minum pagi dan sesi kedua bersambung bagi praktikal pengurusan jebazah

Bagi sesi kedua, taklimat dan penerangan dibahagikan kepada 2bahagian.Pihak muslimin di dalam masjid dan muslimat di kelas yang disediakan. Bagi Muslimat, seorang ustazah di Jabatan Agama mengetuai praktikal pengurusan jenazah.Alhamdulilah, penerangan dan praktikal yang jelas membuat masyarakat di sana lebih tahu kaedah sebenar pengurusan jenazah. Kursus selesai sekitar zohor dan solat zohor berjemaah. Usai, kami makan tengahari bersama-sama. Alhamdulilah program mendapat sambutan baik dari masyarakat kampung dan inginkan progam sebegini diteruskan.

selesai berkursus, harus segera berkemas untuk pulang ke rumah masing-masing, michi dihantar ke rumah Ira di Batu Pahat, terima kasih buat Muazan sudi tumpangkan aku dan kak sara untuk pulang ke Johor Bahru. Sempat singgah ke Rumah Amin,berkenalan dengan keluarganya dan juga mengutip buah pulasan dan manggis.Terima kasih AMIN..
Memang tak kering gusi aku dan kak sara dibuatnya melayan karenah sahabat2 kpij, lebih-lebih lagi YDP baru ni.Pening kepala dbuatnya, apapun, inilah ikatan ukuwwah kami. Kami terikat dengan ukuwwah yang tidak kami jangka berkesudahan yang baik bagi pelaksanaan kerja dakwah kami. Walaupun banyak halangan dan pengorbanan yang bakal dilalui, isyaALLAH ukuwwah dan kefahaman antara kami dapat bersama dalam medan yang maha besar ini. Moga ikatan ini terus subur untuk kita sama-sama makmurkan bumi johor dan seterusnya melaksanakan amar ma'ruf nahi mungkar ini.

akhir kalam, sekalung penghargaan buat insan-insan yang terlibat secara lansung dan tidak lansung dan maaf atas segala kekurangan sepanjang program berjalan..

special appreciation to~
  1. saudara khair&keluarga(semoga ALLAH sentiasa merahmati kalian)
  2. hadi&adik2nya..
  3. Amin & keluarga( lain kali jemput lagi yea kalau musim buah tiba,hee~)
  4. azam(terima kasih atas bantuan kamu)
  5. aliemran& hanis(tq menjaga kebajikan hewi.hee~)
  6. zulikram(teruskan perjuangan kamu)
  7. muazan(tq atas pengangkutannya yea)
  8. izwan(tq atas last minutes slide!!best!)
  9. abe(tq atas bantuan semasa muktamar)
  10. Abg Wan(semoga terus sukses dengan perniagaan lintah)
  11. akak &abang ABIM JOHOR( semoga jalinan terus mekar bersama)
  12. PKPIM UTM( syukran atas kehadiran ke muktamar)
  13. Adik-adikku di Nilai(Semoga pngorbanan kalian di hitung olehNYA)
  14. Islinda(tq dik sudi hadirkan diri, jaga diri yea)
  15. Michi( di import khas dari kl ni.hee~ syukran dik, semoga pengalaman yang diperolehi dimanfaatkan sepenuhnya, ambil yang positif saja yea..)
  16. sahabat-sahabat USIM
  17. Kak Sara & Kak Jamilah(boleh jenjalan sesama lagi yea)
  18. Kak Akma& Kak Syafa( syukran atas kesudian hadirkan diri, sayang kalian!)
  19. Kak RAHMAH sekeluarga( semoga ALLAH membalas jasa kalian)
  20. SEMUA MASYARAKAT KG SUNGAI BAGAN,RENGIT (terima kasih atas semuanya)
~ukuwwah ibarat sebuah rumah, tak perlu cantik dan mewah, tetapi bahagia didalammya~

5 PRINSIP UKUWWAH:
~pengasas: Khairullah
  1. knowing
  2. caring
  3. sharing
  4. loving
  5. understanding
... semoga prinsip ini sentiasa ada dalam diri kita semua mengikut landasan yang benar...
SAYANGI KPIJ ;)

4 comments:

LuKLuK BaiDoaH said...

Salam elaik...
eh, bila mase lak michi ditugaskan bahagian pendaftaran.
michi datang sebagai peserta je,kutip ilmu...
thanks for everything and sorry for everything.
Semoga Allah membalas segala jasa dan budi pihak penganjur...

sekali lagi, maaf menyusahkan...

nurul said...

hehe..dua2 sekali la dik..apepun, thanx yea sudi hadir...

Wan Muhammad said...

Semoga terus istiqamah dlm meneruskan pjuangan pimpinan KPIJ yg dahulu

al-Jundi said...

asmkm..kak,terima kasih.sekarang kat kuantan dah..kene belaja kat sini.tpi,macam manapun,akan terus ke kpij pusat untuk berkhodmat..jaga pointer.hehe