Friday, May 22, 2009

Assalamu'alaikum teman-teman yang dirahmati Allah sentiasa.

Teman-teman dijemput menghadiri USRAH GENERASI SALAHUDDIN akan diadakan seperti kebiasaannya iaitu:

Pada hari ISNIN bertarikh 25 MEI 2009 di Surau As-Sahabah Kota Damansara

Tentatifnya seperti berikut:
Iftar berjamaah
Solat Maghrib
Makan Malam
Bacaan Al-Ma'thurat
Kupasan Buku Kebangkitan Generasi Salahuddin
BAB 2: PENGARUH KEGIATAN INTELEKTUAL DALAM MASYARAKAT ISLAM
Perbincangan isu-isu semasa
Bacaan Hizb al-Bahr
Bersurai

SINOPSIS DISKUSI USRAH KALI INI:
BAB 2 dari Buku Kebangkitan Generasi Salahuddin mengandungi 4 Fasal;
Fasal 5) Ketidakseimbangan Ekonomi,
Fasal 6) Ketidakseimbangan Sosial,
Fasal 7) Perpecahan Politik dan Pertikaian antara Sunni dan Syi'ah dan
Fasal 8) Ketidakupayaan Negeri Islam menghadapi Serangan Tentera Salib.

Sekiranya BAB 1 yang juga terdapat 4 Fasal menghuraikan kekeliruan dan kerancuan dimensi ilmiah-ruhaniah umat ketika golongan Kristian menakluki wilayah umat Islam,
BAB 2 juga dengan 4 Fasal memperhalusi ketidakseimbangan dan kekacauan sosial,ekonomi, politik dan pertahanan umat Islam. Dalam UGS yang lalu telah dinyatakan pendekatan Dr. Majid Irsan Kailani selari dengan pandangan kita bahawa isu-isu sosial,ekonomi dan politik adalah kesan praktikal dari keadaan (state of affairs) pemikiran/teoretikal kita. Keadaan kehidupan praktikal semasa umat Islam adalah terjemahan langsung keadaan dunia fikiran mereka.

Contoh nukilan dari Buku Kebangkitan Generasi Salahuddin:

1. Ketidakseimbangan Ekonomi: Kekayaan negara diperolehi dengan cara yang bertentangan dengan agama. Cukai dan ufti (tol) yang melampau-lampau. Pemerintah dan pentadbir berlumba-lumba memperkayakan diri sendiri. Perampokan harta rakyat. Pembaziran dan amalan-amalan bersenang-lenang dengan harta negara.
2. Ketidakseimbangan sosial: Huru-hara dan kekacauan masyarakat. Para perompak dan pencuri bermaharajalela di kota dan di desa. Keruntuhan akhlak, kehidupan berseronok-seronok dan berfoya-foya, nyanyian dan hiburan menjadi pemandangan umum.
3. Perpecahan Politik: (seperti yang berlaku pada hari ini)
4. Ketidakupayaan Menghadapi Musuh Bukan Islam: (lebih kurang sekarang) "beberapa sumber sejarah menyajikan kepada kita peristiwa paling buruk dan menyedihkan tentang ketidakpedulian khalifah dan para sultan terhadap perlakuan keji tentera Salib (pembantaian) di Jerusalem (Bayt al-Maqdis), daerah pantai Syria dan Lebanon. Salah seorang utusan telah mengumpulkan beberapa tengkorak, rambut wanita dan anak-anak di dalam sebuah tas besar lalu memperlihatkannya kepada para pemerintah, tetapi jawapan khalifah kepada menterinya adalah sangat menyedihkan, "Tinggalkan saya menguruskan sesuatu yang lebih penting dari ini! Burung merpati saya yang berwarna belang-belang (hitam putih) telah pergi tiga hari yang lalu dan sampai sekarang saya belum melihatnya." Khalifah pada waktu itu memiliki merpati berwarna belang-belang yang telah terlatih. Permainan ini sangat digemari orang ramai dan khalifah pun sangat senang, begitu pula orang-orang kaya dan kelas atasan." Sekarang mungkin pemerintah dan pentadbir sibuk bermain golf, kapal-layar dsb. sehingga tidak mempedulikan pembantaian umat Islam ditempat2 lain termasuklah Palestin.

Justeru bagaimanakah perspektif kita dalam menangani kemelut sosial-ekonomi-politik umat sepertimana yang telah ditunjuk oleh Generasi Salahuddin dahulu. Ini InsyaAllah akan dibincangkan dalam UGS kali ini.

Sekian, Jazakumullah.


::MELESTARI GENERASI MURABBI::

No comments: